De eerste week van maart trok ik samen met mijn collega Karolien naar Oslo, Noorwegen samen met nog 2 Vlaamse en 6 Nederlandse leerkrachten.
Ons avontuur startte om 13.00 uur aan de Starbucks in Zaventem. Niet veel later stonden we met onze koffers aan ons hotel in Oslo. So far, so good!
Onze Nederlandse collega’s trakteerden ons de eerste avond op een heerlijke maaltijd bij de Pakistaan (moet je in Noorwegen voor zijn ;-)). De sfeer zat goed!
In totaal hebben we drie scholen bezocht. Sandvika en Greäker upper secondary skole en Ski lower secondary skole. In alledrie de scholen werden we ontvangen als koningen. Geen moeite was te veel, gastvrijheid ten top!
Eerste stop: Sandvika upper secondary skole, een mooie school met heel veel lichtinval en bewegingsruimte (vooral in de leraarskamer). Hier heerst een gemoedelijke sfeer en een bepaalde rust. Wat vooral is bijgebleven van het bezoek aan Sandvika zijn de blokuren. Dit wil zeggen dat leerlingen 4 à 5 uur na elkaar een vak hebben, zoals bijvoorbeeld Engels. Dit breng uiteraard heel wat voordelen mee zowel voor de leerkracht als voor de leerlingen. We spraken met verschillende leerlingen, die trouwens heel toegankelijk waren en vloeiend Engels praatten. Het viel ons op dat dit wel een overwegend ‘witte’ school is waardoor het vermoeden groeide dat deze school misschien niet voor iedereen bereikbaar is? Dit vermoeden werd bevestigd.
Tweede stop: Greäker upper secondary school. Deze school ligt buiten Oslo, iets meer dan een uur van de stad met de trein. Opnieuw heel veel ruimte hier. Elke leerkracht heeft hier zijn eigen bureau en ruimte om materiaal te stockeren. Per vak zitten leerkrachten samen wat de samenwerking alleen maar ten goede komt. Leerkrachten blijven automatisch langer op school omwille van de ruimte die ze hebben om te werken waardoor er ook meer overleg mogelijk is.
Het diverse publiek in deze school sluit meer aan bij onze leerlingen. Wat opviel, was dat er enorm veel vrijheid is op deze school, ook tijdens de lessen. Leerlingen eten en drinken tijdens de les, gebruiken hun smartphone en ze spreken de leerkrachten ook aan bij de voornaam. Ondanks die vrijheid zijn leerlingen erg betrokken bij de les en doen ze wat van hen gevraagd wordt. Wat ook tof is in deze school is de bibliotheek (die trouwens erg uitgebreid is). Deze wordt ook gebruikt voor sociale evenementen zoals een breicafé.
Tijdens een gesprek met een van de leerkrachten vertelde zij ons dat ze in deze school de focus leggen op respect en niet gehoorzaamheid. Eentje om te onthouden!
Derde en laatste stop: Ski lower secondary school
Stolt av å være lœrer betekent ‘proud to be a teacher’ en dat zijn ze wel in de Ski ungdomskole! Wat een warme en hartelijke ontvangst! We maakten kennis met een enthousiast lerarenteam.
We werden ondergedompeld in een lagere middelbare school en ontdekten dat het welbevinden van de leerling hier echt wel centraal staat. Vakinhoud lijkt hier geen prioriteit. De leerkrachten staan hier dicht bij de leerlingen en worden ook hier aangesproken met de voornaam. Het leerkrachtenteam hangt als 1 blok aan elkaar. We kwamen te weten dat zij meerdere uren per week overleggen en afstemmen waardoor ze echt wel op 1 lijn zitten. Weer heel wat inspiratie opgedaan en stof tot nadenken!