Maandag
Na een ontspannen ontbijt vertrekken we met de hele groep naar Technopolis. Daar wordt we hartelijk ontvangen door Crystal Jade en Vasilis, onze instructors. We krijgen een introductie over klasmanagement en blended learning.
De bedoeling is om technologie te gebruiken bv instructiefilmpje met vragen (ev. als huiswerk “preteaching”)om dan meer face-to-face time te hebben om individueel te begeleiden en te differentiëren.
We krijgen een overzicht en een korte introductie van wat er allemaal voor handen is om een flipped classroom te realiseren.
Bv. Edpuzzle, …
Na een heerlijke lunch, keren we terug naar het hotel waar we individueel verder kunnen werken aan onze opdracht.
Na de les gaan we kort op verkenning in de stad. Dan nog een reflectiemoment over de eerste lesdag. We sluiten onze eerste dag in Cyprus af met een heerlijk diner in een typisch restaurant.
Dinsdag
De tweede dag ging van start met een energizer. De bedoeling was om de interesse van de leerkrachten/cursisten op te wekken. Dit was zeker een leerrijke ervaring. We leerden spelenderwijs hoe het brein werkt en hoe een veilige omgeving, actieve participatie, …. een rol spelen in het didactisch proces. Zeer interessant en iets dat we zeker moeten meenemen in onze lessen. Door de klas in groepen te verdelen en met verschillende “stations” te werken, worden de verschillende stappen in het leerproces bereikt. Van de cursisten wordt dan ook verwacht dat ze dit in hun lesplan, opdracht voor de laatste dag, integreren. Na de interessante les kregen we nog even de tijd om verder te werken aan de voorbereiding van ons lesplan. In de late namiddag gingen we nog even op verkenning en maakten een lange wandeling op de promenade langs het strand en sloten de avond alweer af met een gezellig diner. Het is enorm fijn en leerrijk om met andere leerkrachten te brainstormen en zo tot betere en/of andere inzichten te komen.
Donderdag was een boeiende dag. We gingen van start met een bezoekje aan een lagere school. Een klein schooltje met één klas per leerjaar. Hier bepaalt het schooljaar waarin de kinderen jarig zijn, het jaar waarin ze zitten. We namen een kijkje in het zesde leerjaar en konden vragen stellen aan de leerkracht en de leerlingen. Die waren zeer enthousiast en konden vlot in het Engels antwoordden. Ze krijgen immers al van het eerste leerjaar Engelse les. We vernamen ook dat de leerkrachten en de directie om de zes jaar naar een andere school moeten om te vermijden dat steeds dezelfde mensen in moeilijkere scholen moeten lesgeven.
Woensdag
Op woensdag zijn we naar het archeologisch museum geweest. We moesten daar telkens aan elke monument een les opmaken. Dit deden we in twee groepen. Elke groep kreeg telkens punten voor de uitwerking. Daarbij kregen we tips om ons te helpen de uitgang van het museum te vinden. Hier hebben ze ons laten zien dat je enkel de uitgang kon vinden als de twee groepen elkaar hielpen. Zo werden we terug één groep en vonden we de uitgang.
In de namiddag moesten we onze eigen les maken die we op donderdag moeten presenteren. We moeten de onderwerpen van vorige dagen mee in de lesstructuur steken. Onderwerpen zoals stations, flipped Classroom, gamefecation, ….
Het was een drukke maar leerrijke dag.
Donderdag stond ook onze blended learning les nop het programma. Hoe boeiend was dit om te zien hoe alle participanten de theorie van de voorbije dagen in hun lesplan hadden gegoten. En het was bij iedereen gelukt!
’s Avonds was er een cocktial party mat pizza in de Technopolis. Crystal Jade en Vasilis hadden een fantastische film gemaakt van de voorbije dagen. Als afsluiter kreeg iedereen zijn diploma en een envelop met een warme boodschap.