Malta

Verslag Malta 22 t.e.m. 26 april 2024

Door Jurgen Vollens

Co-creatie van inclusief en op een duurzame wereld gericht onderwijs 

De conferentie over inclusie en co-creatie in het onderwijs werd gehouden van maandag 22 april tot en met 26 april 2024 in Malta. Het doel van de conferentie was om academici, onderzoekers en mensen uit de praktijk/leerkrachten samen te brengen om het laatste onderzoek en de beste praktijken op het gebied van inclusief onderwijs en co-creatie te bespreken. Het evenement werd georganiseerd door de Universiteit van Malta in samenwerking met andere partnerorganisaties. 

De conferentie bestond uit keynote speeches, paneldiscussies en presentaties over een verscheidenheid aan onderwerpen met betrekking tot inclusief onderwijs en co-creatie. De sprekers deelden hun ervaringen en ideeën over het creëren van een meer inclusieve en collaboratieve onderwijsomgeving. 

Een van de belangrijkste thema’s van de conferentie was het belang van het betrekken van leerlingen bij het besluitvormingsproces in het onderwijs. Co-creatie, of het betrekken van studenten bij het ontwerp en de uitvoering van hun onderwijs, werd besproken als een manier om de betrokkenheid, motivatie en het succes van studenten te vergroten. 

Een ander belangrijk onderwerp was de behoefte aan inclusieve onderwijspraktijken die zich richten op het voldoen aan de behoeften van alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, capaciteiten of beperking. De sprekers bespraken het belang van het aanpakken van systemische barrières voor inclusie en ervoor te zorgen dat alle leerlingen gelijke toegang tot onderwijs hebben. 

Over het algemeen bood de conferentie een waardevol platform voor onderzoekers en praktijkmensen om hun onderzoek en best practices op het gebied van inclusief onderwijs en co-creatie te delen. De discussies en presentaties lieten zien dat er gewerkt wordt aan een meer inclusieve en collaboratieve onderwijsomgeving.