Malaga
Door Caitlin de Winter
Of ik interesse had om een week een bijscholing te volgen over evidence informed teaching & learning? Uiteraard. Zag ik het zitten om dat in Málaga te doen? Zal wel zijn. Op 16 oktober stapte ik dus met een goed gevulde koffer en samen met nog 27 andere Vlaamse leerkrachten het vliegtuig op naar Spanje. De groep bleek een gevarieerde mix: leerkrachten basis en secundair, zorgcoördinatoren, ondersteuners en directeurs. Collega’s uit alle hoeken van het onderwijs, maar allemaal met hetzelfde doel: bijleren over hoe je data (in de brede zin van het woord) kan inzetten om je onderwijspraktijk te verbeteren.
In de setting van het mooie Málaga verdiepten we ons vijf dagen onder begeleiding van pedagogisch adviseur Wim Peeters in evidence informed teaching. Dat betekent zoveel als: vertrekken van een concrete vraag of probleemstelling en data gaan verzamelen om hiermee aan de slag te gaan. Merk je bijvoorbeeld dat leerlingen het moeilijk hebben met het onthouden van instructies? Betrap je jezelf erop dat je keer op keer moet herhalen welke pagina ze erbij moeten nemen? Door data te verzamelen – en dat kan van alles zijn: wetenschappelijke literatuur, gesprekken met leerlingen, videomateriaal,..- kan je voor jouw concrete situatie een actieplan uitwerken en in de klas uitvoeren.
Tijdens tal van actieve workshops, brainstormsessies en feedbackmomenten werden we uitgedaagd om kritisch na te denken over elkaars probleemstellingen en oplossingen. Aan het eind van elke lesdag was iedereen afgepeigerd en boden de Spaanse zon en cultuur telkens een welkome afwisseling.
Op donderdag stond er een schoolbezoek in Alhora, een halfuurtje buiten Málaga, op de planning. In kleine groepjes volgden we enkele lessen, waar meteen een aantal verschillen met onze Vlaamse leerlingen opvielen: er worden amper (invul)werkboeken gebruikt, de leerlingen mogen zelf hun lievelingsliedjes als bel kiezen, gsm’s zijn op school nergens toegelaten (doen ze dat wel, dan worden ze zonder pardon twee dagen geschorst). De directeur van de school nam ook nog uitgebreid de tijd om ons te vertellen over het Spaanse schoolsysteem.
Gelukkig was er ook tijd voor ontspanning. Málaga heeft meer dan 25 musea, een tiental kerken en kapelletjes, ontelbare zonnige terrasjes en een bruisend winkelcentrum. De avonden werden dus ten volle benut. Bij een glaasje sangría en een bord tapas praatten we na over wat er die dag aan bod kwam in de les. Op zaterdag was er nog tijd voor een typisch Spaans ontbijt – churros con chocolate – en een laatste wandeling door de stad. Daarna was het tijd om richting luchthaven te vertrekken, nu met een koffer vol Spaanse souvenirs en een hoofd vol ideeën. Adios, Málaga, tot ziens!