Door Marleen Lavreysen en Leen Van de Peer
Geprikkeld om te ervaren wat de meerwaarde is van deelname aan een internationaliseringsproject schreven we ons in voor een studiereis over Evidence Informed Learning in Malaga.
We vonden het beiden heel spannend om naar Malaga te vertrekken. Wat moesten we verwachten? Wie ging deel uitmaken van onze groep? Hoe ging onze internationaliseringsweek verlopen?
Op 25 februari stapten we samen met nog 16 andere Vlaamse collega’s uit het onderwijsveld het vliegtuig op naar Spanje. Al snel werden we gerustgesteld: het was een fijne, joviale groep samengesteld uit leerkrachten kleuter, basis en secundair onderwijs, pedagogische begeleiders en directeur. Ook Wessel, begeleider van het Katholiek Onderwijs deed er alles aan om de reis zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Ons gemeenschappelijk doel tijdens deze studieweek: ontdekken dat eigen praktijkonderzoek en professionele leergemeenschappen een ideale combinatie zijn om evidence informed professioneel te leren met impact op het leren van leerlingen.
In het prachtige stadje Malaga verdiepten we ons 5 dagen onder de deskundige begeleiding van Wim Peeters en de Sloveense Barbara in de theorie en de praktijk van evidence informed learning.
Eerst kregen we een theoretische uitleg over evidence informed learning, plc’s (practical learning communicty’s) en pi’s (practical inquiry’s). Nadien moesten we zelf aan de slag met het opstellen en uitwerken van een eigen onderzoeksvraag. Dit werd onze rode draad doorheen deze hele week. Gaandeweg werd onze onderzoekbare vraag een echte onderzoeksvraag die meer en meer vorm kreeg naarmate we meer informatie verworven over evidence informed learning. We bepaalden onze doelgroep, welke data we moeten verzamelen en op welke manier en wie er deel kan uitmaken van onze plc, enzovoort. Via verschillende werkvormen en kleine groepjes werd onze onderzoeksvraag in vraag gesteld en op punt gezet gedurende de hele week. Ook werd het theoretische kader rond goede vragen stellen besproken. Dit hadden we nodig om elkaars onderzoeksvraag optimaal te krijgen. Tenslotte stelden we een actieplan op. Hierbij bekeken we hoe we evidence informed learning kunnen introduceren en als een olievlek laten verspreiden in onze eigen school.
Omdat onze studiereis tijdens de semana blanca doorging konden we helaas geen Spaanse scholen bezoeken. Dit werd echter gecompenseerd via een Teams vergadering waarin Oscar Gonzalvo Gutierrez, Head of internationalization ad European Programes ons in een eerste deel kennis heeft laten maken met het Spaanse onderwijssysteem. In een tweede deel werden we ondergedompeld in “innovative learning classrooms” door Granda Piñan Amelia Rosa, Director of the Teaching Training Centre in Valencia from Ministry of Education in Valencican Community.
Zoals je kan lezen, hebben we heel veel geleerd en hard gewerkt. Het was fijn om dit op verplaatsing te kunnen doen waardoor je de rompslomp van het dagelijkse leven achter je kan laten en je jezelf dus helemaal kan onderdompelen in de materie. Ook door ’s avonds met de groepsleden op stap te gaan, kon je reflecteren over de cursusinhoud van de dag. Zeker ook interessant was het uitwisselen van ervaringen over de schoolorganisatie op andere scholen. Het is altijd verrijkend nieuwe inzichten op te kunnen doen. Het avondzonnetje was een leuke meerwaarde. En de tapas, ijsjes, churros con chocolaté, paella, … hebben we ons zeker laten smaken.
Op zaterdag vlogen we terug naar huis waar het een blij weerzien was met de familie die we toch ook wel gemist hadden.
En nu aan de slag met de nieuwe opgedane kennis!