Amsterdam

Door Janne, Annemie en Nele

Zondag in Ouderdijk maakten we een wandeling langs de Amstel. Daar begonnen we onze bijscholing. We hebben kennis gemaakt met de collega’s van de andere Vlaamse scholen. Een ontspannen manier om de week aangenaam in te zetten.  

Maandag bezochten we Lumion, een school in West-Amsterdam, en verdiepten ons in het Nederlandse onderwijssysteem. Hier leerden we dat veel van de uitdagingen van het huidige onderwijssysteem overeenkomen met deze van het Vlaamse onderwijssysteem. We sloten de dag af met een interessante workshop rond Mindfolio. Een dynamische tool om je eigen lespraktijk kritisch onder de loep te nemen.  

Dinsdag en woensdag bezochten we drie verschillende schoolconcepten: kunskapsskolan, een Dalton- en Montessorischool. De infrastructuur van deze scholen was helemaal anders dan Sint-Cordula-instituut: grote ruimten, veel glas en een open leraarskamer. In elke school waren er leerpleinen. In deze ruimten konden leerlingen in groep of alleen werken. Daarnaast lag bij deze drie scholen een grote focus op het individueel coachen van leerlingen. Hier zagen we verschillende inspirerende zaken die we zeker meenemen voor de begeleiding van onze leerlingen.  

Donderdag bezochten we onze laatste school, het Hyperion lyceum in Amsterdam-Noord. Om bij deze school te geraken namen we een pondje aan het Centraal Station. Deze school had een nieuwe en moderne infrastructuur. De gangen waren volledig bekleed met paarse prikbordwanden waar infographics van leerlingen hingen. De leerlingen volgden vaak les in klaslabs: grote ruimtes waar ze gedifferentieerd en zelfstandig konden werken. Deze lokalen waren zo groot, soms hadden twee of drie klassen er tegelijkertijd les! Naast de mooie infrastructuur, hebben leerlingen ook veel keuzevrijheid bij het opstellen van hun lessenrooster. Tijdens ons bezoek konden we allemaal een keuze-uur bijwonen.  

Vrijdagochtend namen we de tijd om te reflecteren. We stelden een schoolactieplan op, waarin we onze inspiratie van de afgelopen dagen verwerkten. We sloten onze uitwisseling af met een rondvaart op de grachten met de volledige groep. Het was fijn om ideeën uit te wisselen met de collega’s van andere scholen!