We hebben gedurende 5 dagen workshops gevolgd bij een organisatie die zich focust op spelmateriaal met didactische doeleinden. Deze workshops werden geleid door Veronika en Jakub, oprichters van Impact Games. Daarnaast voorzien ze ook een online platform waarop je hun didactische spellen kan vinden (gamifactory.com). Bij de start van de week gingen we dieper in op enkele theoretische principes (motivatietheorie, game loops, wat is ‘spelen’ precies?, het verschil tussen game-based learning en gamification, …). Dit werd nadien verder verrijkt met enkele voorbeelden van spellen die ze zelf hebben ontwikkeld:
– Aaron’s Dilemma: een spel waarbij je in de voeten treedt van een jonge Syriër die na onrust en protest in zijn land op zoek moet naar een veilig onderkomen. Het spel is interactief en heeft 16 verschillend eindes. Het spel is een goede gespreksstarter voor lessen over vluchtelingenproblematiek, oorlog, … en alle gevolgen daarvan.
– Follow Me: een bordspel waarbij leerlingen volgers proberen te winnen door nieuwsberichten te delen. De nadruk ligt op de kwaliteit van het nieuws dat gedeeld wordt, omdat je spelers met ‘fake news’ kan afstraffen door hen een slechte rating te bezorgen. Bij dit spel leren de leerlingen om titels en artikels grondig te bestuderen en fake news te doorzien.
Naast de workshops hebben we ook meer geleerd over het Slowaakse onderwijssysteem en hebben we twee scholen bezocht: LEAF Academy in Bratislava en een vocational school (technische/vakschool) in Levice, op twee uurtjes rijden van de hoofdstad. LEAF was een internationale privéschool waar ze volledig anders te werk gingen dan in de traditionele ‘vocational school’ die meer aansluit bij onze manier van onderwijs.
Op de laatste dag kregen we een workshop van Sylvester, één van de spelontwikkelaars van Impact games, waarbij we zelf een spel moesten uitdenken rond een bepaald thema. Elk groepje ging totaal anders te werk, maar dit was voor ons wel inspirerend om te zien.
Glenn maakte op die laatste dag een interactief verhaal (quest) gemaakt waarbij leerlingen boodschappen moeten halen in verschillende winkels. Afhankelijk van hun keuzes verandert de situatie. Op deze manier wordt er ingespeeld op verschillende vaardigheden: leesvaardigheid, zelfstandigheid, omgaan met feedback, … Dit is gebaseerd op oude ‘text-based adventure games’.
Laurens bedacht een spelvorm om de principes en de toepassing van game-based learning onder de knie te krijgen. Het spel is een mix tussen Trivial Pursuit maar met meerdere lagen zodat deelnemers zelf konden kiezen om iets praktisch te doen, of om er meer over te leren. Het spel laat toe om zowel in korte als lange sessies gespeeld te worden.
Het mooie is dat iedereen speelt. Dit zit ingebakken in wie we zijn als mens. Dus om dat af en toe aan te wakkeren, vinden we zeker een meerwaarde. Een spel geeft de kans voor een leerling om zich in te leven in een andere situatie of persoon. Het heeft duidelijke krijtlijnen waarbinnen de leerlingen zich kunnen begeven, als het spel stopt is er een duidelijk punt om terug te gaan naar de realiteit. Deze afgebakende en veilige omgeving is erg belangrijk.
Waar we zeker van zijn, is dat spellen het onderwijs niet gaan vervangen. Ze kunnen wel worden ingezet ter ondersteuning van bepaalde thema’s die zich daartoe lenen. Op korte termijn kunnen ze de motivatie versterken, maar niet als ze de hele tijd worden ingezet. Dan is namelijk het spannende, nieuwe aspect eraf voor de leerlingen en denken ze ‘oh nee, weer een spel’.
Bij deze mobiliteit hebben we niet enkel van de workshops veel geleerd, maar (misschien zelfs nog meer) van de andere deelnemers. Na elke workshop waren er leuke, soms pittige, discussies over het thema. Sommigen waren volledig mee, anderen nog wat onzeker. Maar deze verschillende perspectieven gaven meer diepgang aan onze zelfreflectie.
Wat we voornamelijk willen meegeven, is dat je interessante spellen kan vinden voor het introduceren en het inoefenen van bepaalde onderwerpen. Hierbij denken we eerst en vooral aan het bordspel ‘Follow me’ rond het herkennen van Fake News. Tijdens het spelen ondervonden we dat we echt geëngageerd waren door de spelvorm en dat we gaandeweg effectief beter werden in het herkennen van onwaarheden.
Waar we wel voor willen waarschuwen is de wildgroei aan opties. Zo zijn er heel wat verschillende platformen, apps, spellen, goeroe’s, …. Dan zie je door de bomen het bos niet meer. Als iedereen bijvoorbeeld Kahoot! gebruikt is de effectiviteit hiervan na een tijd veel minder. Daarom is het aangeraden dat een spel en de manier waarop het gespeeld wordt, zich meer aanleunt bij jouw vakgebied of thema.
Voor meer praktische info, tips en websites mag je ons altijd aanspreken!