Door Esther Lambrechts
Waar komen die centen eigenlijk vandaan?
CorMundo draait op volle toeren. Er komt heel wat bij kijken om leerkrachten en leerlingen naar verschillende Europese bestemmingen uit te sturen. In de komende maanden wil ik jullie regelmatig briefen over wat er achter de schermen gebeurt om dit allemaal georganiseerd te krijgen. In deze blog vertel ik jullie wat meer over de financiering van ons project.
Onze doelstellingen is om in de komende jaren stappen te zetten naar wat men in Erasmustermen ‘accreditatie’ noemt. Dit betekent dat je een meerjarenplan uitschrijft, waarin je stap voor stap uitlegt welke projecten je op poten wil zetten en welke doelstellingen je daarmee wil bereiken. Voor het zover is, moet je kunnen aantonen dat internationalisering verankerd is in je school en dat je een netwerk van scholen in heel Europa opgebouwd hebt. Daarover meer in een volgende blog. Omdat we nog maar relatief kort bezig zijn én voorlopig niet de tijd hebben om dit toch wel lijvige dossier uit te schrijven, tekenden we dit jaar in bij vier zogenaamde ‘consortia’. Dat zijn organisaties die een aanvraag doen bij Erasmus+ om scholen te ondersteunen in hun internationaliseringsproces.
Eén van die consortia is ‘ErasDu’, waarmee we enkele leerlingen in november op stage hebben kunnen sturen. ErasDu maakt deel uit van de vzw Connectief en zoekt zelf stageplaatsen in het buitenland. Vorig jaar maakten we hier ook al deel van uit en stilaan groeide de noodzaak om ons eigen netwerk uit te bouwen, vooral omdat de vooropgestelde stageperiodes zelden stroken met onze kalender. Daarnaast heeft OCZS ook 2 consortia opgericht die enkele scholen van de Christelijke Zusters van Vorselaar verenigen. Het eerste consortium is in het domein ‘VET’: vocational education and training. Via hen hebben we budgetten gekregen om in maart 2023 14 leerlingen en een aantal leerkrachten naar o.a. Aruba, la Réunion, Madrid, Ostrava en Rszezow uit te sturen. Het uitbouwen van dit netwerk is iets wat we als school helemaal zelf gedaan hebben.
Bovendien maken we deel uit van een tweede consortium van OCZS in het veld ‘school education’, waarmee we maar liefst 13 leerkrachten een week naar een bestemming in Europa kunnen sturen. Tijdens hun verblijf leren ze over het onderwijssysteem van dat land, de werking van een plaatselijke school én een onderwerp dat de focus vormt van die week nascholing. Dit jaar is dat ‘ownership of learning’, ofwel leerlingen stimuleren om zelf hun leerproces in handen te nemen. Erg interessant dus! Lees zeker de blogs van de verschillende collega’s om meer te weten te komen over hun ervaringen. Het laatste consortium is dat van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Het idee dat erachter zit is hetzelfde als bij OCZS: leerkrachten de unieke kans geven om zich in het buitenland bij te scholen. Zo gaan dit jaar twee leerkrachten naar Duitsland om zich te verdiepen in ‘Multimedia skills’ en 2 leerkrachten naar Slowakije om in de wereld van ‘Gamebased learning’ te duiken. Daarnaast begeleidt het consortium scholen ook in hun internationaliseringsproces en helpt het hen om eigen stappen naar accreditatie te zetten.
In het kader daarvan volgde ik onlangs een nascholing in Mechelen. Ik ontmoette er internationaliseringscoördinatoren en directies uit heel Vlaanderen voor een interessante netwerkdag. We kregen er ons Europees nascholingsplan in handen (trots!) en zetten onze eerste stapjes in het aanvragen van subsidies voor kleinere projecten. Er werden ook heel veel nuttige tips gedeeld. Het was een ontzettend boeiende dag!