Erasmus + jobshadowing Tilburg

Door Hilde Steynen & Steffi Goetschalckx

Wauw wauw wauw, wat een ervaring!

De eerste dag leerden we de leden van onze groep kennen. Meteen werd het duidelijk dat dit een toffe groep was met een gemeenschappelijk doel. Het waren allemaal gemotiveerde leerkrachten die op zoek waren naar nieuwe lesmethoden waarbij vooral de leerlingen meer eigenaarschap over hun leren krijgen. Maar eerst moesten we het Nederlandse onderwijssysteem onder de knie krijgen: VWO, HAVO, VMBO, onderbouw, bovenbouw en nog vele andere afkortingen werden langzaam wat duidelijker.

Nadien werd het tijd om onze eigen onderzoekbare vraag te formuleren. Dit werd onze rode draad doorheen deze hele week. Gaandeweg werd onze onderzoekbare vraag een echte onderzoeksvraag die meer en meer vorm kreeg naarmate we de verschillende scholen bezochten. We bezochten 3 scholen: 2College Cobbenhagenlyceum en 2College Ruivenmavo (volgens het Kunskapsskolan principe) en De Nieuwste School met elk hun eigen vernieuwde manier van lesgeven waarbij de leerlingen de verantwoordelijkheid over hun eigen leerproces zelf in eigen handen namen. Op elke school werden we zeer hartelijk ontvangen, geen enkele vraag was voor hen te veel.

Het werd een intense week waarin we ook onszelf tegenkwamen. We hebben geleerd om dingen los te laten en een andere denkwijze te hanteren, maar we beseften ook dat we spontaan al vele waardevolle leselementen van eigenaarschap en individualiserend lesgeven toepassen in onze eigen lespraktijk zonder dit zo te benoemen. Het contact met de Belgische collega’s was zeer warm en verrijkend. We hebben veel ideeën en ervaringen uitgewisseld. We merkten dat ook zij botsten op gelijkaardige grenzen en dat ze mee kritisch wilden nadenken over de aanpak van ons onderwijs en hoe we het kunnen verbeteren. En eerlijk? Ook in het vernieuwde Nederlandse systeem blijven ze zoekend om hun onderwijssysteem te verbeteren. Het is geruststellend om te zien dat scholen en leraren zich continu durven innoveren, open staan voor nieuwe uitdagingen en oog willen hebben voor de noden van onze generatie jongeren. Dit is toch wel erg (leer)krachtig.

We nemen dan ook zeker heel wat ideeën mee naar onze school om alvast in onze eigen lessen met een vernieuwde blik aan de slag te gaan. We zijn ontzettend dankbaar dat we deze kans hebben gekregen. Met veel enthousiasme zullen we deze ervaringen gebruiken om onze lespraktijk te optimaliseren.

Hilde Steynen & Steffi Goetschalckx Leerkrachten eerste graad op het Sint-Cordula-instituut te Schoten